August

FW19 WOMEN | DE FLORAL ART COLLECTION

EEN CO-CREATIE MET KUNSTENAAR ARJAN VAN ARENDONK

WE Fashion lanceert dit najaar een unieke capsulecollectie: de Floral Art Collection. Deze premium en duurzaam geproduceerde collectie is een co-creatie met kunstenaar Arjan van Arendonk. Arjan tovert vintage materialen om tot ware 3D-kunstwerken. Hij bewerkt de materialen met acrylverf, siliconen en prachtige, verfijnde borduursels, tot er een geheel nieuw en kleurrijk gevoel ontstaat. WE® raakte geïnspireerd door zijn specifieke manier van werken, waarbij hij oude materialen een nieuw leven inblaast. Op basis van een selectie van vier kunstwerken ontwikkelde WE® in samenwerking met Arjan premium en modieuze prints voor deze capsulecollectie, bestaande uit negen fleurige items.

UIT DE KUNST

De Floral Art Collection wordt uitgebracht onder het sublabel WE STUDIO. WE® lanceert onder deze paraplu capsulecollecties met bijzondere verhalen, soms op basis van co-creatie, geproduceerd van exclusieve materialen en in kleine oplages. Voor deze collectie heeft Head of Design Women Jeanine Lindenberg zich laten inspireren door bloemen in Nederlandse kunst.

Wij bezochten het Flower Art Museum in Aalsmeer, waar verschillende kunstenaars zich voor hun kunstwerken hebben laten inspireren door bloemen. Het werk van Arjan sprong er voor ons gelijk uit! Zijn manier van ‘hergebruik’, het specifieke materiaalgebruik, de gelaagdheid en de intense kleuren, hiermee zagen wij prachtige prints voor ons. Samen hebben we vier van zijn werken geselecteerd, waar wij vervolgens een print mee hebben ontwikkeld. We zijn erg blij met het eindresultaat. Als je de mooie stof ziet, wil je bijna de bloemetjes ervanaf pakken, zo goed is de gelaagdheid in de print terug te zien!
Jeanine van Lindenberg, Head of Design Women
 Ik was zeer aangenaam verrast dat WE® mij benaderde voor een samenwerking, maar ik begrijp de link. Mijn werken hebben veelal florale motieven en zijn over het algemeen zeer kleurrijk. Exact wat nu in de mode is. Ik neem een alledaags product, veelal bedrukte stoffen, als uitgangspunt voor mijn kunst.  Het is natuurlijk fantastisch dat die schilderijen dan weer aanleiding kunnen zijn voor nieuwe stoffen en mode. De cirkel is daarmee rond.  Ik probeer mijn inspiratie zo dicht mogelijk bij mij te houden. Dat is ook het verrassingseffect. De transformatie van het alledaagse tot kunst en nu dus ook in de omgekeerde richting: kunst naar het alledaagse, naar mode.
Arjan van Arendonk, Kunstenaar
Na eerdere succesvolle samenwerkingen met o.a. Doutzen, GTST en Typhoon, voegen we nu weer een inspirerende kunstenaar aan dit rijtje toe. Het resultaat is wederom een prachtig partnership, waar we onze krachten hebben kunnen bundelen. Door onze klanten te blijven verrassen met kwalitatieve en modieuze collecties, zijn we in staat om onze positie in het huidige retail landschap te versterken. Dat maakt ons zeer optimistisch over de toekomst.
Joris Aperghis, CEO van WE Fashion

Blazer dress €79,99 | Blouse €59,99 | Skirt €69,99 | Blazer €99,99 | Pantalon €69,99 | Cami Top €39,99 | Shirt dress €79,99 |  Maxi dress €79,99 | €89,99 Jumpsuit

Arjan gebruikt vintage stoffen, die hij over de hele wereld inkoopt, als basis voor zijn kunstwerken. Hij bewerkt deze stoffen met acrylverf, gekleurde siliconen en verschillende vormen van borduurwerk. In samenwerking met het TextielMuseum in Tilburg ontwikkelt Arjan borduursels, zoals de supergedetailleerde kolibries, die ook terugkomen in de capsulecollectie. Met zijn unieke manier van werken transformeert Arjan een vintage tafelkleed of vergeten stof tot een levendig kunstwerk. Deze kunstwerken worden nu omgezet in modieuze prints voor deze exclusieve capsulecollectie. De collectie bestaat uit negen items: van een elegante jumpsuit voor de perfecte office look tot romantische en fleurige jurken voor een avondje uit.

DUURZAME PRODUCTIE

De capsulecollectie wordt in een fabriek geproduceerd met een - award winning - duurzame strategie waar milieu, dierenwelzijn en goede arbeidsomstandigheden belangrijk zijn. De fabriek heeft een 100% waterrecyclingsporgramma en alle verfstoffen en chemicaliën die worden gebruikt tijdens de verwerking van de materialen zijn gecertificeerd volgens het Eco-label. Door deze activiteiten is de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd.

De online pre-sale van The Floral Art Collection start donderdag 29 augustus op wefashion.com en een dag later is de collectie ook verkrijgbaar in 10 geselecteerde winkels in Nederland en België.

OVER Arjan van Arendonk:

Arjan van Arendonk (31-7-1957) woont en werkt in Den Bosch. Opvallend aan zijn schilderijen is het gebruik van bedrukte stoffen als ondergrond. Dit past naadloos binnen zijn visie dat kunst vooral 'dichtbij' is. Een alledaags product wordt getransformeerd tot kunstwerk. Wat verder in het oog springt, is het zeer specifieke materiaalgebruik. De laatste jaren gebruikt van Arendonk, naast acrylverf, ook gekleurde siliconen in zijn doeken. Verder treffen we regelmatig borduurwerk, al dan niet digitaal vervaardigd, aan. De natuur is de grote leermeester voor zijn werk. Werk van van Arendonk is opgenomen in de collecties van o.a. het Groninger Museum, het Noordbrabants Museum, Museum Jan Cunen, TextielMuseum en Museum van Bommel van Dam. In Nederland wordt Arjan van Arendonk gepresenteerd door galerie Wilms uit Venlo en Project 2.0 uit Den Haag.

www.arjanvanarendonk.nl

OVER Flower Art Museum Aalsmeer:

Het Flower Art Museum is het eerste museum ter wereld dat geheel in het teken staat van hedendaagse kunst geïnspireerd op bloemen en de natuur. Het museum heeft de link gelegd tussen Arjan van Arendonk en WE Fashion. Elk kwartaal zijn er nieuwe tentoonstellingen met werk van topkunstenaars uit binnen- en buitenland. Het museum is gevestigd in de voormalige waterkelder van Aalsmeer, recht tegenover de monumentale watertoren aan de Westeinderplassen.

www.flowerartmuseum.nl