WE Fashion pleit voor meer transparantie in de kledingindustrie

Vandaag zet de retailer haar handtekening onder de Transparency Pledge

Na het tekenen van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel (CKT) in 2016, zet WE Fashion een volgende stap in het bewerkstellingen van meer transparantie binnen de kledingindustrie. Vandaag zet de retailer namelijk haar handtekening onder de Transparency Pledge. Door het tekenen van de Pledge committeert de retailer zich aan het publiekelijk communiceren van haar productielocaties. De volledige leverancierslijst van WE® staat inmiddels gepubliceerd op wefashion.com en is onderdeel van het WE CARE programma.

WE CARE Together

Sinds 2016 deelt WE Fashion haar leverancierslijst met de Dutch Agreement on Sustainable Garments and Textile (AGT). De fabriekslocaties van alle bedrijven die deelnemen aan AGT worden gedeeld op de website van Open Apparel Registry (OAR) en jaarlijks bijgewerkt. Door samen te werken met fabrieken, andere retailers en belanghebbenden, is WE in staat het welzijn en de rechten van werknemers in fabrieken te verbeteren en de stem van werknemers te vergroten.

Joris Aperghis, CEO WE Fashion
“Met het tekenen van de Transparency Pledge en het publiceren van onze leverancierslijst, hopen wij een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het inzichtelijker maken van de kledingindustrie. Het publiceren van de lijst biedt, naast ons eigen controlemechanisme, de mogelijkheid aan belanghebbenden om ons te waarschuwen wanneer er mogelijke misstanden worden waargenomen in ateliers waar wij produceren. Hierdoor kunnen wij indien nodig onmiddellijk in actie komen. Ons uiteindelijke doel is mode verduurzamen door met stakeholders de juiste balans te vinden tussen mens, milieu en economisch belang. WE draagt haar verantwoordelijkheid en wij vinden dat iedereen erop moet kunnen vertrouwen dat wij producten maken met respect voor mens en milieu. Nu en in de toekomst”
Joris Aperghis, CEO WE Fashion

Transparency Pledge

De Transparency Pledge is een internationaal initiatief, wat in Nederland gedragen wordt door de Schone Kleren Campagne en in het leven is geroepen om een gemeenschappelijke minimumstandaard voor transparantie binnen de kledingindustrie te bewerkstelligen. Door het tekenen van de Pledge committeren bedrijven zich aan het publiekelijk communiceren van hun productielocaties, inclusief mogelijke subleveranciers van productieprocessen die nodig zijn om het eindproduct te maken zoals printers, borduurwerk en wasserijen. Bedrijven worden geacht elk halfjaar de lijst te updaten. Ook dient de informatie gemakkelijk vindbaar te zijn voor de consument.

WE CARE

Onder de noemer ‘WE CARE’ deelt WE Fashion haar duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025, onderverdeeld in vier pijlers: Improving the supply chain, Making better products, Improving our way of working en Giving back to society. Naast meer transparantie in de kledingindustrie, is een andere belangrijke doelstelling van de retailer het gebruik van 100% duurzaam katoen in 2021. Ook het gebruik van enkel diervriendelijk materiaal, de reductie van afval en recycling zijn onderdeel van het WE CARE programma.

Meer informatie over de Pledge en het WE CARE programma is te lezen op wefashion.com.

#wecaretogether

ABOUT WE

WE Fashion is a fashion brand that was born in the Netherlands and that offers stylish, quality and accessible collections for Men, Women and Kids. WE Fashion stands for connection and a desire to help customers dress themselves ‘just right’. With its collections WE connects customers to their surroundings and offers them the opportunity to develop a personal style. The items combine perfectly with WE’s own collections, but also with those of other brands. It's no surprise that WE Fashion’s motto is ‘We are better together’.

The collections are sold through WE's own stores, wefashion.com and online partners. Omni-channel initiatives like the WE IS ME customer programme, the WE Fashion app and the ability to order online in-store complement the shopping experience. With 210 stores and 2500 employees, WE Fashion has a presence in the Netherlands, Belgium, Germany, France, Luxembourg and Switzerland. The international distribution centre and the organisation’s head office are located in Utrecht.

ABOUT THE SALVATION ARMY AND THE RESHARE STORES

The Salvation Army has been collecting clothing and textiles for over 130 years under the name ReShare. With 28.7 million kilograms in 2017 the Salvation Army ReShare has long been the Netherlands' largest textiles collector. The collected clothing is used to help those in need, whilst another part is sold to sorting companies. Since 2013 clothing has also been sold in the Salvation Army's own second-hand clothing stores, the ReShare stores. These stores with their fresh and modern design offer attractive clothing at an affordable price for people who don't have much to spend, want to protect the environment or are looking for something unique. All the income from clothing sales supports the Salvation Army's charitable work, such as providing facilities for teenage mothers, youth work or reintegration into the labour market.